/Files/images/41.png

ЯК ДОГЛЯДАТИ ЗА ОКУЛЯРАМИ

Тим хто носить окуляри, доводиться приділяти увагу цьому необхідному для них аксесуару. Але окуляри вимагають не просто догляду, а грамотної турботи і уваги до себе. Отже, як доглядати за окулярами?

Щоб окуляри служили вам довго, слід правильно доглядати за ними.

Ось кілька рекомендацій по догляду за окулярами:

- завжди акуратно знімайте окуляри, притримуючи їх за дужки.

- Якщо окуляри вам трохи широкі, не можна самостійно намагатися зігнути дужки до необхідного розміру.

- Стежте за станом скелець: їх чистота має велике значення. Не можна витирати окуляри майкою, ганчіркою, носовою хусткою - якщо річ має забруднення, ви можете подряпати скельця.

- Щоб уникнути появи подряпин також не можна класти окуляри лінзами вниз: окуляри слід прибирати тільки у футляр. Якщо можливості прибрати окуляри у футляр немає, то класти окуляри треба тільки на дужки.

- Іноді окуляри вимагають миття. Мити їх можна акуратно теплою водою з невеликою кількістю мила. Щоб вичистити місце між стиком лінзи та оправи, можна скористатися м'якою щіточкою.

При дотриманні даних умов окуляри прослужать вам досить довго, але не забувайте, що змінювати їх все одно доведеться. Робити це рекомендується один раз на два - три роки.

ТРЕНУЄМО ОЧІ ДІТЕЙ

Вправи для покрашення роботи внутрішніх і зовнішніх м'язів очей:

1. Фіксуємо голову дитини так, щоб могли ру­хатися тільки очі. На витягнутій руці стисніть долоню в кулак. На широкій амплітуді рухайте кулаком: праворуч, ліворуч, угору, вниз. Потрібно невідривно стежити за кулаком очима.

2.У великій кімнаті станьте біля стіни і не повертаючи голови, швидко переведіть погляд із правого верхнього кута кімнати в лівий верхній, із лівого нижнього у правий нижній. Бажано по­вторити 10-20 разів.

3. Ноги на рівні плечей, руки на поясі, по­вертайте голову праворуч і ліворуч (поглядом стежте за рухами). Бажано повторити 10-20 разів.

4. Дивіться на яскраве світло протягом трьох секунд, після чого затуліть очі рукою і дайте їм відпочити. Повторіть 3-5 разів.

5. Широко розплющіть очі, сильно їх примружте, заплющіть. Повторіть 10-15 разів.

6. Подивіться у вікно на далеку відстань, уважно розгляньте якийсь предмет, переведіть погляд на долоню своєї руки. Повторіть 15 разів

/Files/images/clip_image001.jpg

ВСЕБІЧНИЙ РОЗВИТОК ПРАВИЛЬНОГО МОВЛЕННЯ

Мабуть кожну родину, де росте малюк непокоїть питання, як забезпечити повноцінний розвиток дитини в дошкільному віці вцілому, та мовленнєвий розвиток зокрема.
Розвиток мовлення дитини починається від самого народження. Навички правильного мовлення дитина набуває в сім’ї. Все те, що роблять батьки для загального та мовленнєвого розвитку своєї дитини має велике значення для всього її подальшого життя.
Мовленню необхідно вчити, перш за все, шляхом особистого прикладу. Дитина повинна чути правильне, чітке мовлення, бажано, щоб батько і мати розмовляли з малюком на одній, на рідній мові. Дуже важливим є те, що саме, та в якому вигляд і сприймає слух дитини в ранньому та молодшому віці, в найбільш сприятливі роки її життя.

АРТИКУЛЯЦІЙНАГІМНАСТИКА

Мета артикуляційної гімнастики – розвиток рухливості органів мовленнєвого апарату, відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів необхідних для правильної вимов звуків.

Для того, щоб розвинути рухливість органів артикуляційного апарату, тренувати й укріпити м’язи щок та язика небхідно обовязково давати дитині жувати такі продукти, як:

- скоринки хліба;

- сухарики;

- сушені фрукти (чорнослив, курагу, ізюм);

- тверді фрукти (яблуко, груша);

- тверді овочі (морква, огірок);

- шматочки вареного м'яса.

Артикуляційну гімнастику бажано проводити щоденно, відводячи на неї від 5 до 15 хвилин, в залежності від віку дитини. Не перевантажуйте дитину, не вимагайте від неї виконання всіх вправ під час одного заняття.

Перед початком роботи Вам необхідно показати дитині вправу та пояснити її виконання. Для того, щоб дитини проявила цікавість до артикуляційної гімнастики, її слід проводити в ігрові формі. Наприклад: “Язичок живе у своєму будиночку – ротику. Як і в будь-якому будинку у ньому теж є свої дверцята – це губи і зуби. Подивись, як я можу відчиняти і зачиняти дверцята у своєму будиночку, а тепер спробуй ти. Язичок дуже веселий і любить перетворюватися на різні речі (вправи “Лопаточка”, “Чашечка”, “Голочка”, “Трубочка”, “Гірка”). А ще він, як і всі діти любить гратися - гойдатися на гойдалці вгору-вниз, вгору - вниз (вправа “Гойдалка”), грати в хованки (вправи “Змійка”, “Годинник”). Та, мабуть, як і ти він великий ласун, любить поласувати чимось смачненьким (Вправа “Смачне варення”). А як швидко він вміє скакати на конячці (Вправа “Конячка”)!”
Виконувати артикуляційну гімнастику слід перед дзеркалом, щоб дитина бачила і Ваше обличчя і своє, та могла контролювати виконання вправ.
Частіше хваліть дитину, викликайте позитивний настрій при виконанніартикуляційної гімнастики. Ні в якому разі не сваріть дитину, якщо у неї щось не виходить, або виходить не вірно, це може призвести до того, що дитина взагалі відмовиться виконувати вправи. Звичайно, спочатку дитині буде важко, але через деякий час Ви помітите, що рухи стали вже менш напруженими та чіткими.

1.„Лопаточка”. Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.
2. „Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
3. „Чашечка”. Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
4. „Голочка”. Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його та зробити вузьким. Утримувати в такому положенні 15 с.
5. „Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
6. „Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів.
7. „Годинник”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком поперемінно праворуч – ліворуч. Рухати язиком з куточка рота в повільному темпі під лічбу. Виконати 10-15 разів.
8. „Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.
9. „Грибок”. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння.

Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10-15 разів. На відміну від вправи „Конячка” язик не повинен відриватися від піднебіння.
10. „Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів.
11. „Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.

12. „Змійка”. Рот широко відкрити. Язик сильно висунути уперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота. Рухати язиком в повільному темпі 10-15 разів.
13. „Маляр”. Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10-15 разів, змінюючи напрям.

ВПЛИВ РОЗВИТКУ ДРІБНОЇ МОТОРИКИ НА ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Формування правильної вимови у дітей - це складний процес, дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати зверненне до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. В роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування.

Зв’язок рухів руки з мовленням був відмічений ще в 1928 році. Пізніше, на основі спеціально проведених дослідів було висунуто думку про те, що рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.
Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування,

координації рухів та ін.
Рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Недарма в багатьох школах України існують, так звані, співбесіди, тестування під час яких серед інших завдань дитині пропонуються завдання на визначення рівня розвитку дрібної моторики. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.
Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання.
Саме тому робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу. Батьки, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращують розвиток мовлення малюка, по-третє, готують його до оволодіння навичок письма.
З самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. В ранньому та молодшому дошкільному віці необхідно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (наприклад “Сорока”), не забувати про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т. п. і, звичайно, в старшому дошкільному віці робота з розвитком дрібної моторики та координації рухів руки має стати важливою частиною підготовки до школи.
Пам’ятайте, що малюкам пропонуються вправи у спрощеному варіанті, доступні їх віку. Більш старшим дітям завдання можна ускладнювати.
Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитись регулярно, адже саме тоді буде досягнений вагомий ефект від цих спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Велике значення в цих іграх-вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.
Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення вашої дитини, можна запропонувати малюкам наступні завдання:

- Розминати пальцями пластилін, глину.
- Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.
- Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.
- Стискати та розтискати кулачки.
- Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.
- Двома пальцями руки (вказівним та середнім) “ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потім лівою рукою.
- Показувати окремо тільки по одному пальчику.
- Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.
- Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.
- Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.
- Нанизувати великі ґудзики на нитку.
- Зав’язувати вузлики на мотузці.
- Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.
- Закручувати шурупи, гайки.
- Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.
- Складання матрьошок.
- Малювання у повітрі.
- Ігри з піском, водою.
- Малювати, розфарбовувати, штрихувати.
- Різати ножицями.

Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, їх можна проводити повертаючись з дитячого садка, сидячи в черзі до лікаря, у транспорті та, звичайно, вдома. Вони дуже захоплюючі і сприяють розвитку мовлення та творчої діяльності. “Пальчикові ігри” начебто відтворюють реальність навколишнього світу – предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. В ході “пальчикових ігор” діти, повторюючи рухи дорослих активізують моторику рук та мовлення.
“Пальчикові ігри” – це інсценування яких-небудь рифмованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях “праворуч”, “ліворуч”, “вгору”, “вниз” і т.п. На початку та в кінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути поглажування від кінців пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.

Моя сім’я

Цей пальчик – мій дідусь,
Цей пальчик – моя бабуся,
Цей пальчик – мій татусь,
А оцей - моя матуся,
Ну, а цей маленький – я,
Ось уся моя сім’я (Почергове згинання пальчиків починаючи з великого)

Хованки

Пальці в хованки всі грались
Ось так, ось так,
В кулачки всі заховались,
Ось так, ось так. (Ритмічно згинати та розгинати пальці, покрутити кулачком)

Сорока

Сорока білобока
Кашу варила
Діточкам давала.
Цьому дала,
Цьому дала,
Цьому дала,
Цьому дала,
А цьому не дала:
Ти дрова не рубав
І води нам не давав,
Ти і піч не натопив
І нічого не поїв. (Вказівним пальцем правої руки водити по долоні лівої. Згинати почергово кожний палець, крім мізинця. Згинати і розгинати всі пальці в ритмі потішки)

Зайці

Скаче зайчик перший
Під високою сосною,
А під другою сосною,
Скаче зайчик другий. (Вказівний і середній пальці правої руки підняті вгору, всі інші випрямлені і з’єднані. Долонею правої руки тримати вертикально вгору. Пальці широко розставлені. І так само іншою рукою)

Соління капусти

Ми капусту порубали,
Свіжу моркву натирали,
Ми капусту посолили,
З неї соку надушили. (Різки рухи прямими кистями рук, пальці з’єднані, долоні прямі. Почергові рухи рук до себе і від себе. Пальці стиснуті в кулаки. Кінчики пальців обох рук зібрані разом, імітуємо посипання сіллю. Інтенсивно стискаємо пальці обох рук в кулаки)

Коза і козенята

Іде коза рогата,
Коза бородата,
Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить. (Вказівний і мізинець правої руки вгору. Інші притиснути до долоні. Вказівний і мізинець палець вгору. Пальці долоні прямі, з’єднані з великим, опущені до низу)

Замок

На дверях замок висить,
Ми його відкриєм вмить.
Постукали, покрутили
І легесенько відкрили. (Ритмічні швидкі з’єднання пальців обох рук в замок. Пальці зціплені в замок, руки тягнуться в різні сторони. Рухи зціпленими пальцями від себе, до себе. Пальці зціплені біля долонею постукують один одного. Пальці розціплюються, долоні в сторони.)

ПЛАН РОБОТИ КОНСУЛЬТАТИВНОГО ЦЕНТРУ

КУ Сумський СНВК № 37 СМР

на 2015 – 2016 навчальний рік

№ з/п Зміст роботи Термін виконання Відповідальний Примітка
1 Забезпечити наявність нормативно – правових документів, науково – методичної літератури, програм та методичних рекомендацій з питань роботи консультативного центру впродовж року директор, керівник консультатив -ного центру Юр‘єва Л.В.
2 Провести облік дітей з порушеннями зору від народження до 7 років, які виховуються в умовах сім ї вересень 2015 р. медсестра- ортоптистка Філатова Н.О. 1 раз на рік
3 Створити банк даних дітей, які мають зорові порушення із зазначенням діагнозу вересень жовтень 2015 р. вчитель - дефектолог Крючко О.С. індивідуаль-ні картки соціально- педагогічно-го супроводу
4 Здійснювати соціально-педагогічний патронат сімей, які мають дітей з порушеннями зору впродовж року спеціалісти консультатив - ного центру
5 Проводити роботу серед батьків які мають дітей з порушеннями зору та громадськості щодо необхідності здобуття дітьми дошкільної освіти впродовж року спеціалісти консультатив - ного центру
6 Ознайомити батьків з річним планом роботи консультативного центру і залучити їх до спільної діяльності вересень 2015 р. вчитель - дефектолог Крючко О.С. інформація на сайті НВК
7 Провести медичне та соціальне анкетування батьків дітей, які потребують допомоги спеціалістів консультативного центру впродовж року вчитель – дефектолог Крючко О.С.
8 Провести засідання спеціалістів консультатив- ного центру: - визначення завдань з організації психолого – педагогічної допомоги батькам, або особам, які їх замінюють; - аналіз роботи консульта- тивного центру вересень 2015 р. травень 2016 р. директор, керівник консультатив -ного центру Юр‘єва Л.В.
9 Організувати роботу з надання відповідей на звернення батьків за телефоном або електронною поштою впродовж року фахівці консультатив-ного центру згідно режиму роботиконсульта-тивного центру
10 Провести консультацію для батьків « Вплив розвитку моторики на розвиток мовлення дитини з порушеннями зору.» жовтень 2015 р. вчитель-логопед Крамаренко Т.В. інформація на сайті НВК
11 Провести батьківський всеобуч «Організація розвивального середовища дитини з порушеннями зору вдома» жовтень 2015 р. вчитель – дефектолог Крючко О.С.
12 Провести консультацію для батьків « Психологічні особливості адаптації дітей з порушеннями зору до дошкільного закладу» листопад 2015 р. практичний психолог Ланіна В.В. інформація на сайті НВК
13 Оформити тематичну папку з консультаціями на допомогу батькам « Діти з особливими потребами. Особливості взаємодії. » грудень 2015р. практичний психолог Ланіна В.В.
14 Підготувати усний журнал з проблеми: «Найпоширеніші захво- рювання очей в дитячому віці.Основні напрямки корекції зору» листопад 2015 р. вчитель – дефектолог Крючко О.С. лікар-офталь- молог,медичні сестри- ортоп- тистки
15 Провести консультацію для батьків: « Організація раціонального харчування дітей вдома для покращення зору» грудень 2015 р. медична сестра старша Кривенко О.М.
16 Провести консультацію «Як визначити зір дитини в домашніх умовах» січень 2016 р. вчитель – дефектолог Карпець С.П.
17 Залучити батьків до корекційно - виховного процесу через участь у заходах :
- День здоров‘я - День знань - Свято осені - День людей з особливими потребами - День Білої тростини - День громадського огляду - Перегляд вистав за участю вихованців комплексу - Свято « Прощавай садок дитячий - здрастуй , школо!» вересень 2015 р вересень 2015 р жовтень 2015 р грудень 2015 р жовтень 2015 р квітень 2016 р. квітень 2016 р. травень 2016 р. інструктор з фізкультури Ткаченко А.П. музичний керівник Отенко Л.В. музичний керівник Отенко Л.В. практичний психолог Ланіна В.В. практичний психолог Ланіна В.В. вчитель – дефектолог Крючко О.С. вихователі дошкільних груп музичний керівник Отенко Л.В.
Кiлькiсть переглядiв: 847

Коментарi